Vi elsker morgenmad

6 gode grunde til at spise morgenmad

Morgenen er et af de mest hektiske tidspunkter på dagen for mange danskere.

Alarmen ringer, du ved du skal op, men bliver liggende kort under den varme dyne. Nyder få minutter, der bliver til ti. Når du så endelig står op, er tiden skredet fra dig. Du stresser rundt for at nå ud ad døren til tiden. Morgenmaden er det nemmeste at springe over, da du siger til dig selv at frokosten er lige om hjørnet.

6 gode grunde til at spise morgenmad

Selvom morgenmaden i mange år er blevet fremhævet til at være dagens vigtigste måltid, især hvis man gerne vil have sunde kostvaner. Mange mennesker undervurderer stadig dette måltids effekter. Nogle tror stadig at ved ikke at spise morgenmad hjælper dig med komme ned i vægt, da man indtager færre kalorier. Dog er dette langt fra sandheden. At skippe morgenmaden kan derimod få dig til at tage på i vægt, samt forårsage andre problemer eksempelvis reducere din livskvalitet.

Konsekvenserne ved ikke at spise morgenmad:

Uden morgenmad får du ikke genopladet din krops energi og vil reducere din mentale præstation i løbet af dagen. Du vil samtidig føle dig søvnig dog må morgenmaden ikke skiftes ud med en kop kaffe og et stykke frugt. Din morgenmad skal bestå af en passende kombination af fødevarer med gode næringsstoffer, før at ”maskinen” virker optimalt.

Uden morgenmad forårsager du en umættelig sult. Du vil begynde at spise mere senere på dagen, hvilket gør at du ikke kommer til at indtage færre kalorier på dagen, men det modsatte. Det kan være med til at give dig en vægt forøgelse. En vægtforøgelse kan påvirke din selvtillid og dermed dit humør. Samtidig vil manglen på næringsstoffer, ved at skippe morgenmaden, få dig til at komme i følelsesmæssig ubalance. Ubalancen kan være med til at udvikle stress og irritabilitet. Det kan have konsekvenser for dit arbejdes- og familieliv.

Den værste konsekvens ved at undlade at spise morgenmaden er, at det kan øge risikoen for hjerteproblemer. At skippe morgenmaden kan føre til udvikling af diabetes, fedme og højt kolesteroltal. Alle disse sygdomme har direkte indvirkning på dit hjerte, men påvirker samtidig også din hjernes helbred.

Du ved nu, hvilket konsekvenser der er ved at springe morgenmaden over, samt grundene til at det er et vigtigt måltid. Udover at spise morgenmad, er det vigtigt at din morgenmad indeholder et højt næringsindhold.

Sæt din morgenmad ind i kalenderen og gør den til en fed oplevelse, du kan se frem til. Spis ude i ny og næ. Der findes mange morgenmadssteder i Aarhus, der tilbyder morgenmad til en pris, du næsten ikke engang kan lave morgenmad for derhjemme. Restaurant GH har en stor morgenmadsbuffet, der byder på alle de gode fødevarer til et næringsrigt måltid.

Det er altid en god ide at have en kostplan, der giver en lyst til at stå op. Se videoen nedenfor. Her finder du gode råd og ideer til din kostplan.