Åndedræt

3 nemme tips til mere mindfulness i hverdagen

3 nemme tips til mere mindfulness i hverdagen

 

1. Fokus på åndedrættet

Den hurtigste vej til at finde ro i kroppen er via åndedrættet. Luk øjnene og træk vejret, stille og roligt. Du behøver ikke forcere en bestemt form for vejrtrækning, bare du vender alt dit fokus indad og giver dit åndedræt al din opmærksomhed.

Når du trækker vejret dybt, aktiveres kroppens parasympatiske nervesystem, der får musklerne til at slappe af, kroppen til at åbne op og blodstrømningen af de indre organer øges. Med andre ord, er det fysisk umuligt for kroppen at stresse, når vi fokuserer vores åndedræt og trækker vejret dybt ned i maven.

Din vejrtrækning er noget du har med dig overalt, og er derfor et super effektivt redskab at benytte, hvis du føler dig stresset. Det tager ikke mere end et par minutter at få kroppen i ro, ved hjælp af vejrtrækningen, og er noget du kan gøre alle steder, uanset om du er derhjemme, sidder i bussen eller står i kø i SuperBrugsen.

Åndedræt

2. Spis med nærvær

Når vi spiser med nærvær – også kaldet Mindful eating eller intuitiv spisning, retter vi al vores fokus hen imod den mad vi spiser. I dag har mange af os tendens til at multitaske mens vi spiser, ved eks. at sidde på mobilen, se fjernsyn eller noget helt tredje, samtidig med at vi spiser. Dette gør os mindre opmærksomme, og inden vi får set os om, er tallerkenen allerede tom.

Til dit næste måltid, så prøv da at slukke for alt elektronik eller andre forstyrrende elementer omkring dig, og tag gaflen over i den modsatte hånd af hvad du plejer. Du vil sandsynligvis opleve at maden både smager af mere, og at nydelsen omkring indtagelsen af måltidet er forstærket.

Når vi spiser med nærvær, har vi også lettere ved at mærke kroppen, og hvornår den er mæt. På den måde kan vi bedre navigere i, hvad kroppen har brug for og undgå overspisninger.

3. Vælg en fast rutine, hvor du vil træne din opmærksomhed

Udvælg dig et tidspunkt i løbet af dagen, hvor du hver dag vil træne din opmærksomhed. Det kan eks. være under brusebadet, mens du tager opvasken, mens du kører i bussen eller et helt fjerde sted. Pointen er, at du i løbet af minutterne i brusebadet, retter din opmærksomhed hen mod vandet der rammer din krop.

Læg mærke til hvordan dråberne rammer dine skuldre og løber videre ned af kroppen. Lad dine tanker tømmes af det rene vand, og træn din måde at være til stede i nuet på.

Læs mere om mindfulness og hvad du kan bruge det til her.