eat-191902_1280 2

Sådan virker protein

Du har sikkert hørt det masser af gange, hvis du er typen, der træner meget. I dette indlæg kan du læse mere om, hvad protein er, og hvorfor det er så vigtigt for din krop.

kød

(Billede om protein produkter: Oksekød indeholder 26 gram protein per 100 gram)

Hvad er protein?

Protein er forenklet sagt sammensat af aminosyrer. Aminosyrer virker som en katalysator til at danne muskler. Det vil sige, at det som sådan ikke kun er proteinerne, der bevirker at du danner muskelmasse, hvis du styrketræner meget. Derimod er det den mængde aminosyrer, der er i det kød du spiser, der hjælper din krop med at optage protein. Kroppen producerer cirka 12-50 aminosyrer naturligt. Resten skal optages gennem føde.

Den klassiske kliche er, at protein er kroppens byggesten. Der er flere forskellige sammensætninger af protein. Nogle proteintyper består af cirka 50 aminosyrer, mens andre er sammensat af flere tusinder.

Når du spiser mad, skal det nedbrydes i tarmen ved hjælp af enzymer. Disse enzymer er ligeledes en type protein.

Insulin er desuden en proteintype. Der er igen andre proteiner, der er antistoffer, der kan nedbryde sygdomme i din krop. Andre proteiner er hormoner, transportmolekyler og celladhæsionsmolekyler.

Læs også: så mange protein produkter skal du have hver dag

Hvordan virker protein?

Proteiner er en sammensætning af polypeptidkæder, som er et fint ord for kæder af aminosyrer. Der er fire forskellige opbygninger af proteiner.

  1. Den primære struktur – Denne struktur er unik for hvert protein og er bestemt af generne.
  2. Den sekundære struktur – Den sekundære struktur er styret af sammensætning af aminosyrer, hvilke strukturelementer proteinet er sammensat af.
  3. Den tertiære struktur – Denne sammensætning er måden de sekundære strukturer ligger i forhold til hinanden, som enkelte proteiner
  4. Den kvarternære struktur – Den kvarternære struktur er måden de sekundærer strukturer fungerer i forhold til hinanden, når de samlet kommer til at fungere som eet samlet protein.

Når du spiser proteinholdigt mad, oplever du typisk en større mæthedsfølelse, end når du spiser kalorierigt mad.  Forsøger du at tabe dig, kan proteiner spare dig for fedt og kalorier. Der er 17,2 KJ/4,1 Kcal i 1 gram protein, hvilket er markant mindre, end hvad der er i et gram fedt (38 KJ/9 Kcal).

 

æg

Æg er en af de fødevarer, der indeholder meget protein (12,5 gram per 100 gram)

Hvad sker der, hvis man får for lidt protein?

Hvis kroppen kommer i underskud af proteiner begynder kroppen at nedbryde muskelmasse. Normalt vil kroppen nedbryde fedtvæv og en mindre del muskelmasse, men kommer du i underskud af proteiner, kan nedbrydningen i højere grad gå ud over muskelforbrænding.  Nogle vegetarer kan komme i underskud med proteiner, og bør derfor finde proteinerne fra et kunstigt tilskud. Fordi proteinerne har så mange funktioner i kroppen, er det også nødvendigt at få nok proteiner. Hvis kroppens celler bliver beskadiget, er det proteinerne, der reparerer skaderne. Det vil sige, at hvis kroppen får for lidt protein, så kan den ikke regenerere de ødelagte celler naturligt, hvilket kan blive farligt i nogle tilfælde.

 

Hvor kan man få proteiner naturligt?

Protein forefindes typisk i kød eller produkter fra dyr. Det vil sige, at du optager protein, når du spiser kød, fisk, ost, mælk og æg. Der er også en del grønsager, der kan give dig et ekstra proteintilskud – det kunne være forskellige former for bønner, linser eller kikærter.