Vitaminer og omega 3 fedtsyrer beskytter gamle mod Alzheimers sygdom.Vitaminer og omega 3 fedtsyrer beskytter gamle mod Alzheimers sygdom.
Det viser en ny undersøgelse offentliggjort i Neurology, det medicinske tidsskrift for American Academy of Neurology.
Undersøgelsen testede 104 deltagere i et forsøg, hvor en gruppe, der havde et højt indhold af omega3 fedtsyrer og vitaminerne C, D, E og B i maden fik en højere score på en mental-test end folk med et lavt indhold af disse næringsstoffer.
Omega 3 fedtsyrer og D-vitamin findes primært i fisk. B-vitaminer og antioxidanterne C-og E-vitaminer findes primært i frugt og grøntsager.
Undersøgelsen viste desuden, at deltagere, der spiste mange transfedtsyrer var mere tilbøjelige til at have hjernesvind og fik lavere score i mental- og hukommelsestests end folk lavt indtag af transfedtsyrer. Transfedtsyrer er forbudt i Danmark, men er stadig tilladt i USA.
Undersøgelsen omfattede 104 mennesker med en gennemsnitlig alder på 87 og meget få risikofaktorer for hukommelses-problemer.
Blodprøver blev brugt til at bestemme indholdet af forskellige næringsstoffer i blodet på hver deltager. Alle deltagere fik også testet deres hukommelse og mentale tilstand.
I alt 42 af deltagerne fik foretaget MR-scanninger for at måle deres hjerne-kapacitet. Samlet set havde deltagerne en god ernæringstilstand, men syv procent var underskud af vitamin B12 og 25 procent manglede D-vitamin Undersøgelse forfatter Gene Bowman, ND, MPH, Oregon Health & Science University i Portland og et medlem af American Academy of Neurology, fortæller, at næringsstoffernes biomarkører i blodet tegnede sig for en betydelig forklaring af variationerne i både hjernevolumen og mentale- og hukommelses-scorer.
Variationerne i næringsstofferne tegnede sig 17 procent af forskellene i mentale- og hukommelsestest. Andre faktorer som alder, antal års uddannelse og højt blodtryk tegnede sig for 46 procent af variationerne. Næringsstofferne tegnede sig for 37 procent af forskellene i hjernestørrelsen.
"Disse resultater skal bekræftes, men det er naturligvis meget spændende, at folk potentielt kan stoppe deres hjerner fra at svinde ind, og holde dem skarpe ved at justere deres kost," siger Bowman.
Undersøgelsen var den første til at bruge næringsstoffers biomarkører i blodet til at analysere effekten af kost på hukommelse og hjernevolumen.
Tidligere undersøgelser har kigget på kun en eller nogle få næringsstoffer i en tid, eller har brugt spørgeskemaer til at vurdere folks kost. Men spørgeskemaer er nødt til at stole på folks erindring om deres kost, og de tager heller ikke højde for, hvor meget af næringsstofferne, der optages af kroppen, hvilket kan være et problem hos ældre.
|