Tilmelding til nyhedsbrev



Tak for din tilmelding.

ADVARSEL

Pas på, hvis du ved en fejltagelse kommer ind på sundhedsnyheder.com. Vi har INTET med den side at gøre og kan på ingen måde stå inde for dens indhold.

Redaktionen

Kakao kan forebygge tarmkræft

Kakao kan hindre tarm-sygdomme såsom kræft i tyktarmenKakao kan hindre tarm-sygdomme såsom kræft i tyktarmenKakao kan hindre tarm-sygdomme såsom kræft i tyktarmen

Kakao forebygger og bekæmper en lang række af de skadelige stoffer fra maden, der kan føre til tarmsygdomme som for eksempel tyktarmskræft.

Det viser ny forskning, der for nylig blev offentliggjort i 'Molekular Nutrition & Food Research' Journal.

Den voksende interesse blandt det videnskabelige samfund for at identificere fødevarer, der kan forhindre sygdomme har nu kategoriseret kakao som en 'superfood'.

Forskere fra det amerikanske Institut for Fødevarevidenskab og Teknologi og Ernæring (ICTAN) støtter denne idé og fastholder, at kakao bidrager til at forebygge tarmproblemer.

Udsættelse for forskellige gift- og kræftfremkaldende stoffer i kosten får den intestinale slim til at blive meget modtagelig for sygdomme," forklarer Maria Angeles Martín Arribas, ledende forfatter af undersøgelsen og forsker ved ICTAN.

Hun tilføjer, at "fødevarer som kakao, som er rig på polyfenoler, synes at spille en vigtig rolle i beskyttelsen mod sygdommen."

Undersøgelsen af ​​levende dyr (rotter) har for første gang bekræftet at flavonoider i kakao har en beskyttende effekt mod udvikling tyktarmskræft. I otte uger fodrede forskerne rotter med en kakao-rig (12%) kost, samtidig med at de blev udsat for kræftfremkaldende stoffer i kosten.

Mulig beskyttelse

Resultaterne af undersøgelsen viste, at rotter fodret med en kakao-rig kost, havde signifikant færre tegn på kræft i tyktarmen. Samtidig konstaterede de en forbedring af rotternes antioxidante forsvar, og et fald oxidative skader forårsaget af de kræftfremkaldende stoffer.

Forskerne konkluderer, at beskyttelses-effekten af ​​kakao kan stoppe celle-signalveje, der er involveret i celledeling, og dermed efterfølgende tumordannelse.  Desuden viste dyrene, der var fodret med kakao-rig kost en stigning i apoptose eller programmeret celledød - en forebyggelsesmekanisme mod udviklingen af ​​kræft.

Selvom mere forskning er nødvendig for at afgøre, hvilke bioaktive stoffer i kakao, der er ansvarlige for disse effekter, konkluderer forfatterne, at en kakao-rig kost synes i stand til at reducere induceret oxidativt stress. Det kunne også have effekt på de indledende stadier af tyktarmskræft, da det reducerer kræftudvikling.

Kakao er en af ​​ingredienserne i chokolade. Det er en af ​​de rigeste fødevarer i phenolforbindelser, hovedsageligt i flavonoider som procyanidiner, katekiner og epicatechins, som har en lang række gavnlige biologiske aktiviteter i forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme og kræft (især tyktarmskræft).

Sammenlignet med andre fødevarer med et højt flavonoid indhold, har kakao et højt niveau af procyanidiner, der er et naturligt stof i frugter, som booster det gode kolesterol og forebygger problemer i arterierne. Flavonoider findes i de højeste koncentrationer i tarmen, hvor de neutraliserer mange oxidanter.